Brouwen aan het sublieme in de Haagse Pollux Studio’s

Philip-Pollux.jpg

ArtScience-kunstenaar Philip Vermeulen is met zijn experimentele installaties een bijzondere toevoeging aan de Pollux Studio’s op de Haagse Binckhorst. Op het voormalige industrieterrein ontstaat een muzikale hotspot waar Den Haag trots op kan zijn. Omgeven door andere creatieve ondernemers, gaat Philip samen met Joachim Harten op zoek naar de grenzen van de waarneming.

Philip Vermeulen studeerde vorig jaar af aan de ArtScience Interfaculteit, een samenwerking tussen het Haagse Conservatorium en de Kunstacademie in Den Haag. Sinds februari van dit jaar heeft hij zijn intrek genomen in loods drie van de Pollux Studio’s. Hij deelt de loods met andere kunstenaars. 

Samen met jonge talenten uit de muziekscene en PIP, in loods 1 en 2, versterken zij de creatieve energie in de Pollux Studio’s. De loodsen liggen naast het studiogebouw waar bekende muziekproducers al een paar jaar hun composities maken. De Pollux Studio’s is daarmee een plek waar, totdat er ontwikkelt kan worden, een extra impuls gegeven wordt aan de creatieve energie die al op de Haagse Binkshorst aanwezig is. Placemaking noemen we dat in de gebiedsontwikkeling. 

Waarnemen

“Deze prachtige, ruime plek met veel licht biedt volop mogelijkheden om te spelen met materialen en de fenomenen die dat opwekt.” vertelt Philip vol passie. “Ik ga graag op zoek naar het grensvlak van de menselijke waarneming. Waarnemen doe je met je hele lijf: kijken, horen én voelen. In mijn installaties combineer ik licht, geluid en beweging. Dat doet wat met het hele bewustzijn.”

Componeren

Philip: “Voor de Vijfde Symfonie van Beethoven hoef je ook niet alles van klassieke muziek en de componist te weten, om de symfonie te kunnen ‘ondergaan’. Beethoven had zijn eigen manier van componeren.” Philip en Joachim hebben dat ook. Zij noemen het ‘spelen met materialen’. Dat ze dit kunnen doen in een van de loodsen van de Pollux Studio’s, vinden ze heel mooi. De reuring en robuustheid van het gebied trekt ze aan. Maar ze zijn ook heel praktisch. Joachim: “De bouwmarkt op loopafstand is heel handig en scheelt veel tijd.”

Sublieme ervaringen

Philip: “Je kunt het vergelijken met koken. Ook dan creëer je een sublieme ervaring, voor de smaakpapillen. Dat doen wij met onze experimentele installaties. In het ‘kooktraject’ (het brouwen, zoals Philip het noemt, red.) staan we open voor verrassingen die materialen kunnen bieden voor de waarneming, de sublieme ervaring. Het sublieme laat zich, net als de smaaksensaties zuur, bitter, zout en zoet, karakteriseren door heftige ervaringen zoals het oneindige, angst en overweldiging.” 

Kritische placemakers

Over hun rol als ‘placemakers’ op de Haagse Binckhorst zijn ze kritisch. Philip: “Zijn wij nu de creatieve klasse van Richard Florida, die dit gebied aantrekkelijker moet maken voor nieuwe doelgroepen? Die creatieve klasse is hier al jaren aanwezig, voor zover ik weet.” Joachim: “Er zijn nu minder autospuiterijen, dat klopt. Maar waar zijn die gebleven? Aan de rand van de stad?” Philip: “En als we het over Florida hebben, die kwam ook terug op zijn succesverhaal van de creatieve klasse.” 

Gentrification

Joachim vult aan: “Gentrification is niet altijd een goede ontwikkeling. Kijk maar naar Amsterdam-Noord, daar is een woning tegenwoordig niet meer te betalen. Ik vind de Haagse Schilderswijk eigenlijk wel fijn om te wonen. Daar komt zo af en toe politie langs bij mensen. Dat hoort bij de wijk. Waar zouden die mensen dan heen moeten?” Philip: “Toch is het wel leuk dat er op de Binckhorst nu meer dynamiek is door alle creatieve en jonge ondernemers. We zaten eerst in een klein atelier in Moerwijk, dat was een heel deprimerende wijk.”

Toekomstmuziek

Met deze gedachtesprong van de betrokken kunstenaars rijst gelijk de volgende vraag: hoe lang duurt de placemaking aan de Polluxstraat? Philip: “We vinden het bijzonder dat een gebiedsontwikkelaar als BPD samen met ANNA Vastgoed & Cultuur de mogelijkheid biedt om deze ruimte te huren totdat het gebied verder ontwikkeld wordt. Maar wij denken verder dan die tijdelijkheid, we willen niet alleen nieuwe energie bieden tijdens het placemakingtraject.”

Sublieme placemaking

Philip vervolgt: “Onze installaties vragen veel ruimte: om te componeren, om te produceren én om op te slaan. De installatie ‘10 meters of sound’ is aangekocht door Rijksmuseum Twente en draait de komende drie jaar. En ‘Slue’ staat binnenkort op het festival Into The Great Wide Open (Vlieland), op TodaysArt (Den Haag) staat ‘Int/Ext’. Maar als alle kunst-installaties in huis zijn, wordt het krap.”

Natuurlijk hopen Philip en Joachim dat zij voldoende meerwaarde aan de Pollux Studio’s geven, om écht onderdeel te kunnen worden van de nieuwe ontwikkelingen op de Binckhorst. “Eigenlijk zouden wij alle drie de loodsen wel kunnen gebruiken,” zegt Philip. “Eén voor het maken van de composities, één om de installaties te exposeren als ze niet ‘on the road’ zijn, en een loods voor de opslag. Dat zou pas sublieme placemaking zijn, met blijvend resultaat,” zegt Philip met een knipoog. 

Kijk voor meer informatie over Philip op:

philipvermeulen.com

instagram: philip_vermeulen_3000

Tekst en foto: Denise Vrolijk, Communicatieadviseur BPD