Uitgelicht: Pand ZuidWest

Op de eerste etage van het voormalige V&D gebouw aan de Leyweg in Den Haag bevinden zich verschillende startende ondernemers, makers en creatieven. Een verrassing als je naar binnenloopt, want vanaf de Leyweg is het moeilijk te zien wat voor moois zich in Pand Zuidwest afspeelt.

De ingang bevindt zich aan de zijkant van het gebouw, en valt op door het grote sticker met “Pand ZuidWest” erop. Bij binnenkomst staan op zwarte panelen met de hand geschilderde witte logo’s van elke ondernemer. De grote blauwe pijl leidt je via de trap naar boven en dan sta je op de wijd uitgestrekte eerste etage. Het oog valt direct op een mega lange tafel die midden in de ruimte staat. Langs de wanden heeft elke ondernemer een mooie plek. De ruimte is opgedeeld in secties: mode, makers, interieur, kinderen, workshops en vergaderingen. Een zeer dynamisch omgeving.

Aan een bureau zit Najat Lachhab (38), waarmee ik een afspraak heb.

Even voorstellen: Community Manager Najat Lachhab

Hoe ben je betrokken geraakt bij Pand ZuidWest?

Najat vertelt: “Ik ben een betrokken buurtbewoonster en doe heel veel vrijwilligerswerk in de buurt voor zowel kinderen als ouderen. Gemeente Den Haag was op zoek naar een betrokken persoon die de buurt kent en weet wat er in de wijk speelt. Waardoor diegene weet wat er qua invulling zou passen in het pand. Via via kwam de gemeente bij mij terecht. Zodoende ben ik sinds januari betrokken bij Pand Zuidwest. Eerst in de rol van gastvrouw en later in de rol van Community Manager en dit doe ik met heel veel plezier.”


Waar begon het project en waar staat het nu?

Najat: “Caroline de Jager, Regiodeal, Gemeente Den Haag en ANNA Vastgoed & Cultuur hadden in het najaar van 2019 al de nodige voorbereidingen getroffen. Caroline de Jager heeft samen met Regiodeal het concept ontwikkelt en de eerste creatieven warm gemaakt. Eind december kregen we dit pand ter beschikking. En in januari konden we aan de slag. Toen zijn Julie Ann Tollenaar en ik er bij gekomen. Julie Ann als projectleider en ik als gastvrouw. In januari was het nog een leeg, donker en koud gebouw. Met een aantal enthousiastelingen zijn we aan de slag gegaan. Er waren toen twee a drie ondernemers actief betrokken: Carl en Marizio van Early Robots en Judith van Das Glück. We zijn van start gegaan met ‘we zien wel hoe het loopt’, uiteraard waren er wel een aantal doelen vastgesteld.”

De drie doelen voor het project:

  1. Reuring op de Leyweg vergroten, door activiteiten te organiseren waardoor meer mensen getrokken werden naar de Leyweg.

  2. Ondernemerschap stimuleren voor de lokale en startende ondernemer.

  3. Werkgelegenheid creëren.

De doelen zijn zo goed als gehaald geeft Najat trots aan.

“Alleen reuring geven aan het pand en aan de Leyweg ging helaas op een gegeven moment niet meer vanwege corona. We hebben toen wel wat georganiseerd maar dat was vooral kleinschalig. En de ondernemers zijn vooral online gaan werken.” Aldus Najat.

De opening in februari

Najat: “In februari vond de opening plaats, toen zaten we nog met een stuk of vijf ondernemers. Ik was benieuwd of we het pand wel vol zouden krijgen. Na de opening en door de media aandacht kregen we de ene na de andere aanmelding. Ik was heel de week bezig met gesprekken voeren. Past die er wel in past die er niet in. Je wilt iedereen wel een kans gunnen. Voordat ik het wist zitten we met 18 ondernemers.”

Hoe zorg je voor de betrokkenheid van de community in corona tijd?

Najat: “Er is heel veel online gegaan via whatsapp met alle ondernemers. Ik merkte dat echt iedere ondernemer er wat van wilde maken en we keken daarom met elkaar vooruit. Wat kunnen we doen als we straks weer open mogen, maar ook kijken wat we kunnen doen nu het dicht is. Ik stimuleerde hen om de online mogelijkheden te bekijken. Op een gegeven moment hebben we wel de deuren open gedaan voor de makers, want die konden echt niet thuis werken. Dat was met een maximaal aantal van drie personen, dat werkte goed en de andere ondernemers hadden daar ook begrip voor. Ondertussen bleven we wel telefonisch en online contact houden om te zorgen dat de energie er nog wel in bleef. “

 

De ondernemers

Zou je wat meer kunnen vertellen over de ondernemers?

Najat: “Het zijn vooral startende ondernemers en makers. Van kinderworkshops, tot meubels opknappen, de verkoop van jurken en hoofddoeken tot persoonlijke begeleiding tegen eenzaamheid. Een diversiteit aan ondernemers. Ze wonen niet allemaal in Escamp maar wel allemaal in Den Haag. Dit project biedt hen echt de kans om te groeien, en dat zie je ook echt. Neem bijvoorbeeld Merijn. Toen hij hier kwam maakte hij vinylkrukken en inmiddels is hij een tweede bedrijf begonnen: ‘Reboards’ En Loes van Scandinavian Vintage Design deed eerst totaal iets anders en is hier begonnen met vintage meubels opknappen en verkopen, dit loopt zo goed dat ze bijna plek te kort komt!”

“Marjolein van Durf te Stempelen woont hier om de hoek en ik wist dat ze al het een en ander deed en we raakten in gesprek op straat. Vanuit thuis was ze bezig met haar eigen bedrijfje en was wat onzeker om hier verder te bouwen. Ik heb haar echt geënthousiasmeerd om bij ons in het pand te komen en sinds Marjolijn hier werkt is ze erg gegroeid en zelfverzekerder geworden. Marjolein pakt ook de socials op voor Pand ZuidWest en zorgt voor alle content op Facebook en Instagram. Zelf doet ze het online ook echt goed.”

Hoe is de onderlinge samenwerking?

De samenwerking verloopt hier goed. Mensen zoeken elkaar op en iedereen inspireert elkaar. Veel ondernemers wisselen expertise uit en leren van elkaar. Het grote voordeel aan dit gebouw is dat het een open ruimte is die je met elkaar deelt. Hierdoor zie je daadwerkelijk waar iemand mee bezig is en je daardoor ook sneller langs loopt. De ruimte is bewust ingedeeld per ‘vakgebied/sector’ . De mensen met dezelfde producten zitten bij elkaar om expertise te delen.

De (meubel)makers werken naast elkaar en ze zijn constant van elkaar aan het leren. Anneloes (NIXNIWS) is professioneel meubelmaakster en Loes is net begonnen die spiekt af bij haar buurvrouw over hoe ze bijvoorbeeld bepaalde dingen moet stikken. Ook Wilco van TeleTouch en Merijn van Reboards leren van elkaar en delen kennis uit.

Verder is er ook een sectie voor mode. Er heeft al een modeshow plaatsgevonden in samenwerking met Mamoes die handgemaakte jurken verkoopt en Petit Sam die elegante hoofddoeken verkoopt. Het is van meerwaarde voor zowel de klant als voor hen dat de mooie hoofddoeken gematcht kunnen worden bij de jurken. Daarnaast kunnen de jurken direct aangepast worden omdat het naaiatelier Terecin tussen Mamoes en Petit Sam is gevestigd.

Tot slot: Wat maakt Pand ZuidWest uniek?

Najat: “De variatie aan producten, ondernemers en achtergronden. We hebben heel veel verschillende producten, van vintage meubels tot een hoofddoek. Wat ik leuk vind om te zien is dat hier mensen binnenkomen die niet zo snel naar een vintage winkel gaan of die juist nooit naar een hoofddoek winkel gaan. Maar juist omdat we hier met z’n allen zitten en variërend zijn in aanbod komen verschillende doelgroepen bij elkaar. Mensen kijken hun ogen uit!”

Dit zijn de andere ondernemers:
Polkadot
Ik neem je mee
Naaiatelier Terecin
Mental Hygiene Institute
School voor Eenzijn
Socius
Tezhipart

Volg Pand ZuidWest via Facebook en Instagram! Nu de plek niet fysiek te bezoeken is verwelkomen de ondernemers bezoek online.

 

Voortraject + opdrachtgevers

In het kader van gebiedsontwikkeling en kansen creëren voor de buurt heeft Gemeente Den Haag in 2019 samen met het Haags Retailpunt en Regiodeal het voortouw voor dit project genomen. ANNA Vastgoed & Cultuur werd oorspronkelijk gevraagd voor de operatieve kant van het plan zoals het pand- en contractbeheer maar inmiddels is de rol van ANNA uitgegroeid tot betrokken partner waarin alle expertise en ondersteuning voor het project van Pand ZuidWest wordt ingezet.

Tekst + foto’s door Melissa George