In de panden van BPD & AnnA: Zoem Bikes

Als start-ups en jonge maakbedrijven zich vestigen in stedelijk gebied in ontwikkeling, kan dat een goede motor voor placemaking zijn. In de Binckhorst groeien innovatieve bedrijven, timmeren start-ups hard aan de weg en zorgen voor bedrijvigheid in de wijk. Een voorbeeld hiervan is Zoem Bikes, één van de gebruikers van de panden in de tijdelijkheid van BPD & AnnA. Zoem Bikes is een start-up  in elektrische bakfietsen voor het veilig vervoer van groepjes kinderen en voor het vervoer van goederen door bijvoorbeeld het MKB. Door lokaal in te kopen, lokaal werkgelegenheid te creëren en een duurzaam product te ontwikkelen, draagt Zoem Bikes al bij aan een betere wereld. We nemen een kijkje bij de bakfietsfabriek gevestigd aan de Jupiterkade en spreken met oprichter Sven de Laaf. Hij krijgt als creatieve ondernemer de kans om te pionieren en verder te groeien tot een volwaardig bedrijf. “Productontwikkeling heeft een lange adem. Het is fijn dat we hier onder het dak van BPD letterlijk de ruimte krijgen.”

VAN IDEE NAAR PROTOTYPE

Een bakfietsfabriek starten… laten we eerst nog eens beginnen met de vraag: waarom? “Het idee van een oer-Nederlands product als de bakfiets ontstond op een vrijdag in 2018, inmiddels dus alweer wat jaren terug,’’ begint Sven te vertellen. Zijn inmiddels ex-partner heeft een kinderopvang. “Vanuit de kinderopvang na het ongeval met de Stint (elektrische bolderkar) op het spoor in Oss, brandde de vraag hoe we kinderen toch duurzaam en veilig konden vervoeren. We hadden zelf geen Stint, maar hadden hierin toch een uitdaging. Zo ontstond een eerste idee voor een elektrische bakfiets.” 

Het idee lag enkele jaren op de plank. “In 2021 kreeg ik ruimte om er meer vorm aan te geven,’’ vervolgt Sven. “In Tom, toen nog stagiaire Industrieel Product Ontwerpen en inmiddels mijn compagnon, vond ik een industrieel ontwerper. Hij had nog nooit een fiets ontworpen maar dacht, à la Pippi Langkous: ‘Ik denk wel dat ik het kan’.” Tekeningen kregen vorm en er werd een lasser gevonden die een eerste prototype kon maken. “Die lasser zat alleen met zijn werkplaats in Rotterdam en ik wilde toch wel heel graag in Den Haag zijn. Toen heb ik AnnA gebeld.”

LOKAAL LEVEREN EN INKOPEN
Inmiddels is het bakfietsmodel voor 10 kinderen nog steeds een product dat in het pand aan de Jupiterkade wordt gemaakt. Daarnaast heeft Zoem een bakfiets ontwikkeld voor MKB’ers, zoals een bloemist, bakker of als klusser. Een prototypemodel voor een bakfietsfoodtruck gaat binnenkort naar Canada. “Maar liever lever ik in Den Haag. Zeker vanuit het CO2- oogpunt.”

“Als Zoem.Bike willen we echt bijdragen aan een betere wereld”

Ik wil mijn bakfietsen zoveel mogelijk lokaal leveren, net zoals dat we zoveel mogelijk lokaal bij leveranciers onze materialen inkopen,’’ vervolgt Sven. “Onze zadels komen bijvoorbeeld uit de Schilderswijk. Als Zoem.Bike willen we echt bijdragen aan een betere wereld. Den Haag slibt, vind ik, dicht als je kijkt naar het verkeer. We moeten duurzamer omgaan met vervoer. Aan die transitie dragen wij een steentje bij. We worden al gevolgd door allerlei grote bekende bedrijven die nadenken hoe ze hun C02-footprint kunnen verlagen met de fiets. We gaan binnenkort groeikapitaal ophalen. Want we worden langzaam volwassen. Dat betekent concreet dat we meer personeel op de vloer nodig hebben en extra voorraad moeten kunnen inkopen, zodat we meer en sneller kunnen leveren,’’ aldus de creatieve ondernemer. 

 JONGENS UIT DE STAD

“Alles wat bij ons gemaakt wordt, is gemaakt door jongens uit de stad. Ze kunnen op de fiets naar hun werk. Enkele personeelsleden hebben wij geworven via de sociale onderneming Nelis (zie website). Zij zijn gespecialiseerd in het detacheren van jongens met speciale kwaliteiten die zoeken naar toekomstperspectief. Dat vind ik persoonlijk de charme van ons maakbedrijf. Doordat wij op de Binckhorst gevestigd zijn en ze bij ons kunnen werken, krijgen zij ook de kans om mee te doen aan de maatschappij. En hoe mooi zou het dan zijn, dat zij straks betaalbaar om de hoek kunnen wonen? En wellicht wel naar hun werk kunnen lopen…!”

KEURMERK

“Een product ontwikkelen vanuit een start-up duurt nu eenmaal lang,’’ stelt Sven. “Zeker drie jaar en soms wel zeven jaar van ontwerpen, testen, opnieuw ontwerpen (…). Bij het ontwikkelen van onze bakfiets heeft de gebruiker echt centraal gestaan. Vooraf dacht ik niet: “ik ga een bakfietsfabriek beginnen”. Het kwam echt vanuit ons probleem: het veilig en duurzaam vervoeren van kinderen. Met de Zoem Bike hebben we de oplossing gevonden. Ons product moet daarom ook superveilig zijn, want je gaat de weg op én hebt wellicht 10 kinderen mee. Iedere fiets moet exact hetzelfde gemaakt zijn en deelnemen aan de weg betekent dat we het moeten laten CE-keuren. Dit is een Europees vastgesteld keurmerk. En daar gaat tijd overheen. Dat betekent dat kosten ook doorlopen en terwijl we niet direct inkomsten hadden.” 

In de toekomstvisie voor de Binckhorst moet wat mij betreft dan ook een centrale maakhub voor startende makers komen
— Sven de Laaf

“Steden hebben maakbedrijven nodig voor de lokale economie,’’ stelt hij. “We moeten niet alles wat we nodig hebben, uit het verre oosten halen. Uiteraard vanuit het perspectief van duurzaamheid niet, maar ook  om lokale werkgelegenheid, innovatie en bedrijvigheid te creëren. In de toekomstvisie voor de Binckhorst moet wat mij betreft dan ook een centrale maakhub voor startende fabriekjes komen. Door maakbedrijven te centraliseren voorkom je ook spanning en overlast met omwonenden. Makers maken vaak wat meer geluid, maar zo houd je wel die reuring in een wijk. We moeten samen met alle partijen daarover na denken!” 

“Zoem had simpelweg niet kunnen bestaan zonder BPD en AnnA”


SAMENWERKING
“Het was voor ons echt heel fijn dat we door de samenwerking met BPD en AnnA een betaalbare fabrieksruimte hebben gevonden,’’ besluit Sven nog. “AnnA had destijds ook niet direct een plek, maar na enkele weken kreeg ik toch een belletje. De ruimte was oorspronkelijk te groot. Inmiddels heb ik spijt dat we niet het hele pand hebben, want we zouden heel graag meer ruimte hebben. Zoem had simpelweg niet kunnen bestaan zonder BPD en AnnA. AnnA heeft daarom ook van ons een bakfiets voor haar beheerafdeling in bruikleen gekregen, als cadeautje! Ik hoop dat we tot dat we echt uit ons jasje groeien nog lang met AnnA en BPD kunnen optrekken!” 

 Meer weten over Zoem Bikes? Kijk op www.zoem.bike 


Ben jij op zoek naar een (atelier)ruimte?